Metki z napisem: ,,Made in China”, stały się dla nas tak powszechne, że nikogo już nie dziwią. Jednak kiedy wydajesz sporą sumę na nowy sprzęt outdoorowy i oglądasz swój nowy nabytek, taki kraj produkcji czasem zaczyna budzić Twój niepokój. Jak to jest z tą jakością sprzętu górskiego produkowanego Krajach Trzeciego Świata i co ma z nią wspólnego etyka? Dziś słów kilka o Certyfikacie Sprawiedliwego Handlu.
Certyfikat Sprawiedliwego Handlu (ang. Fair Trade) dotyka przede wszystkim kwestii etycznych, dbając o interesy pracowników produkcji, lokalnych rolników, plantatorów i małych producentów m.in. kawy, kakao czy bawełny. Są to osoby często najbardziej pokrzywdzone w całym łańcuchu produkcyjnym – całe życie ciężko pracują w deszczu, upale i chłodzie, a za swój trud nie są w stanie zapewnić godnego życia sobie i swoim bliskim. Praca za przysłowiową ,,miskę ryżu” to wciąż smutna rzeczywistość w wielu fabrykach i na plantacjach. Organizacja Sprawiedliwego Handlu powstała, aby to zmienić.
Zasady Fair Trade to przede wszystkim:
Krótko mówiąc – tak. W zamian za realne wsparcie finansowo-społeczne, każdy rolnik/właściciel firmy jest zobowiązany do przestrzegania surowych norm prawa pracy, narzuconych przez Organizację Sprawiedliwego Handlu. Dzięki temu pracownicy są bardziej wypoczęci i zadowoleni ze swojej pracy – wykonują ją lepiej i dokładniej. Zwykle rezygnuje się z pracy na akord, zapewniając uczciwe wynagrodzenie za przepracowane godziny.
Chciałbyś kupić spodnie outdoorowe, które ktoś uszył w skupieniu, z dbałością o detale wykończenia, czy takie, którym pracownik nie miał czasu poświęcić większej uwagi? Certyfikat Fairtradesprawia, że metka ,,Made in China” nie musi już oznaczać kiepskiej jakości produktu – wszak nawet w krajach zachodu, większość pracowników fabryk stanowią imigranci (często właśnie z Krajów Trzeciego Świata). Topowe firmy outdoorowe przenosząc produkcję do Azji, Afryki czy Ameryki Południowej faktycznie minimalizują koszty, jednak nie musi to automatycznie oznaczać rezygnacji z jakości oraz wyzysku. Produkt jest Fair Trade – co tooznacza dla Ciebie? Etyczne traktowanie pracowników ma swoją cenę, którą (koniec końców) w dużej części pokrywasz Ty, kiedy decydujesz się na zakup konkretnego sprzętu turystycznego.
W sumie trudno odpowiedzieć przecząco na tak zadane pytanie. Wielkie idee Fair Trade często tracą jednak (chwilowo) na znaczeniu w obliczu półki sklepowej, przed którą stoisz. Widzisz koszulkę Patagonia i zastanawiasz się dlaczego, u licha, jest droższa w porównaniu z t-shirtami innych marek. Kalkulacja jest prosta – skoro została uszyta przez godziwie opłacanych pracowników, z materiałów najlepszej jakości (często pochodzących z recyklingu), to nic dziwnego, że kosztuje nieco więcej od produktów konkurencji, która być może nie korzysta jeszcze z etycznych i tak zaawansowanych ekologicznie rozwiązań.
Marki Fair Trade to jakość i społeczna odpowiedzialność, ale też wyższe ceny produktów. Wybieraj świadomie – to, jaki sprzęt outdoorowy wkładasz do koszyka ma kolosalny wpływ na los ludzi, którzy go wytwarzają oraz na kondycję naszej planety. Swoimi odpowiedzialnymi wyborami konsumenckimi możesz sprawić, że świat stanie się lepszy!
Od niedawna ambasadorem Fair Trade w Polsce jest słynny podróżnik i pierwszy zdobywca dwóch biegunów, Marek Kamiński który na polskiej stronie Organizacji Sprawiedliwego Handlu przyznaje: ,,Człowiek jest tym, co daje innym. Kupując produkty ze znakiem Fairtrade, wspierasz ludzi mniej uprzywilejowanych”.
Idea Fair Trade, a ekologia – ja to wygląda w praktyce
Organizacja Sprawiedliwego Handlu skupia się głównie na etyce (dbałość o dobro lokalnych pracowników) jednak nie pozostają jej obce również kwestie środowiskowe. Rolnicy są zobligowani do zminimalizowania ilości chemii i pestycydów używanych przy swoich uprawach oraz rezygnacji z roślin modyfikowanych genetycznie GMO. Jeśli mówimy o tym co to jest Fair Trade w branży outdoor, mamy na myśli również produkcję bawełny, która może być objęta tym certyfikatem. Blisko 50% takiej etycznie wytwarzanej bawełny posiada pełną certyfikację ekologiczną, natomiast pozostała część jest produkowana ze zminimalizowanym wpływem na środowisko naturalne.
Certyfikacja Organizacji Sprawiedliwego Handlu wymaga przestrzegania restrykcyjnych norm produkcji, łańcuchów dostaw i stałego uiszczania specjalnej opłaty certyfikacyjnej, która jest następnie wypłacana pracownikom fabryk i rolnikom w formie premii Fair Trade. W branży sprzętu i odzieży górskiej do Fair Trade jako pierwsza zdecydowała się przyłączyć marka Patagonia. Już ponad 460 jej produktów jest objętych Certyfikatem Sprawiedliwego Handlu i ten asortyment sukcesywnie się powiększa.
Zobacz produkty marki Patagonia.
Oczywiście wiele marek outdoorowych posiada inne certyfikaty świadczące o etycznym podejściu do produkcji, jednak to znak Fair Trade jest tym najstarszym, najbardziej rozpoznawalnym i renomowanym certyfikatem społecznej odpowiedzialności handlu.
Trzymam mocno kciuki, aby coraz więcej firm, nie tylko górskich, przyłączyło się do Światowej Organizacji Sprawiedliwego Handlu – w imię walki o lepszy, bardziej etyczny Świat.
Jeśli chcesz poczytać o innych certyfikatach etyczno-ekologicznych, które możesz spotkać w branży outdoor, zachęcam do przeczytania mojego innego wpisu – kliknij tutaj.